Nieuwe pagina 1
Naam Piet Klaasen
Geslacht Man
Achtergrond crisistijd Werknemer bij Dobbelmann
Fictief of werkelijk Werkelijk bestaand personage
Auteur Sophie Luijpen
Piet Klaasen werkt bij Dobbelmann zeepfabrieken. Hij maakt in de jaren dertig promotie door mee te werken aan de reclamecampagnes van Dobbelmann. 

De hoofdingang van Zeepfabriek Dobbelmann aan de Graafsedwarsstraat

Bron: Fotocollectie Regionaal Archief Nijmegen (F80137)

Reclame is een nieuw fenomeen in de jaren dertig. De reclames moeten er voor zorgen dat de bevolking het product koopt. In 1929 wordt bij Dobbelmann een reclameafdeling opgericht. 

Advertentie voor Castella Schoonheidszeep

Bron: Gelderlander Online, Regionaal Archief Nijmegen (14-03-1931)

Het product moet zich onder andere door middel van de verpakking onderscheiden van andere producten. Ook worden er advertenties geplaatst in de kranten, verlichting op het dak van de fabriek, stoeptegels met de fabrieksnaam erop en ludieke reclamecampagnes. Vóór de jaren dertig hadden de producten bij Dobbelmann allemaal verschillende namen en stijlen. 

Reinier Dobbelmann bracht hier samen met reclamechef Wim Markus verandering in door Castella in te voeren. De naam Castella was afgeleid van de naam van het gebied waar de olijfolie geproduceerd werd die in de zeep verwerkt zat. De introductie van Castella gebeurde door middel van een grootscheepse reclamecampagne. 

Piet bezoekt in de jaren dertig regelmatig de bioscoop. Hij gaat naar het Olympia Theater in de Lange Burchtstraat nr. 8. Hij bekijkt daar in 1937 de film ‘Modern Times’ van Charlie Chaplin.

Foto van de bioscoop Olympia (1939)

Bron: Fotocollectie Regionaal Archief Nijmegen (F15146)

Toegangskaartje bioscoop Olympia van 15 april 1937

Bron: Stichting Noviomagus.nl, webmuseum, collectie Jan van Ooijen

Bronnen

Gelderlander Online, Regionaal Archief Nijmegen

www.noviomagus.nl, gastredactie, Pieke Hooghof

Meer weten?

Van deze site

Sophie Luijpen, De reclamewereld van de jaren dertig

 

Overig

J. van Amsterdam e.a., ‘Eens was ik…’ De reclamecampagne van Karel Sartory (Utrecht, 1990).

M. Dongelmans & J. Hemels, Vier generaties Dobbelman (Nijmegen, 1996).

W. Schreurs, Geschiedenis van de reclame in Nederland (Utrecht, 2001).

P. van der Weijden & J. Hemels, Nieuwer en schoner (Nijmegen, 1992)

Charlie Chaplin, Modern Times

www.noviomagus.nl, gastredactie, Pieke Hooghof

www.noviomagus.nl, webmuseum, Dobbelmann

www.noviomagus.nl, gastredactie, Isalyne Dobbelmann

terug


REAGEER:

Uw aanvullingen of opmerkingen zijn welkom!
Met dit formulier kunt u (nog) geen foto's versturen. Gebruik daarvoor uw e-mailprogramma.
Opmaak kan wel, bv <b>Vet</b> of <i>cursief</i> geeft Vet of cursief.
 
 Uw naam: en mailadres: