Nieuwe pagina 1
Naam Johannes Grijpink
Geslacht Man
Achtergrond crisistijd Professioneel fotograaf
Fictief of werkelijk Werkelijk bestaand personage
Auteur Jaap Godrie
Het Fotoatelier Grijpink in de Stijn Buysstraat 4 wordt in 1908 gevestigd door de vijfentwintig jaar oude Johannes Grijpink. Hij komt uit Koog aan de Zaan als hij op 9 september 1905 de Nijmeegse Wilhelmina Everdina Kuipers trouwt. In Nijmegen doet Grijpink goede zaken in de jaren dertig en breidt het atelier aan het eind van het decennium zelfs uit tot één van de meest moderne fotoateliers van het land.

Aanvraag van Johannes Grijpink bij de gemeente voor het aanbrengen van nieuwe etalagekastjes aan zijn atelier op 13 juni 1934.

Bron: Regionaal Archief Nijmegen, inventarisnummer 713: Collectie briefhoofden Nijmegen, 1840 - heden 250: Fotografie: Nico Grijpink

In de jaren’20 is het aantal vakfotografen dat van de portretfotografie leeft nog in de meerderheid, maar in de crisisjaren komt hier verandering in. Er ontstaat meer vraag naar technische fotografie voor reclame, industrie en wetenschap. Ook Grijpink maakt de overstap naar de industriefotografie en reclamefotografie in de jaren dertig. Hij blijft portretten maken – zie bijvoorbeeld het bekende portret dat hij van de Nijmeegse hoogleraar Titus Brandsma maakte – maar de reclameopdrachten die hij van Nijmeegse fabrieken krijgt, vormen een grotere bron van inkomsten. 

Een portretfoto van Titus Brandsma gemaakt door Atelier Grijpink, Nijmegen. 1930.

Bron: Fotocollectie Regionaal Archief Nijmegen (F50014), Fotograaf: Grijpink Atelier Nijmegen

De industriefotografie wordt Grijpinks specialiteit. Voor de schoenfabriek van Robinson maakt Grijpink een reportage. 

Foto van de kantoorafdeling van de Schoenfabriek van Robinson, gemaakt door Atelier Grijpink, ca 1935; 

Bron: Regionaal Archief Nijmegen, Archief Swift- Robinson Schoenfabriek; inventarisnummer: 662

Zeepfabriek Dobbelman geeft Grijpink de opdracht om reclamefoto’s te maken voor de verschillende producten van het bedrijf. In de jaren van terugnemende verkoop vanwege de crisis wordt reclame een belangrijk wapen om de producten toch aan de man te brengen. De fotograaf Grijpink profiteert van deze ontwikkeling. Bij de reclamefotografieën die Grijpink voor Dobbelman produceert, experimenteert hij met kleur. 

Zeepfabriek Dobbelman: Bewerkte reclamefoto voor Old English Lavenderzeep van Dobbelman. Nijmegen. 1930-1940. Atelier Grijpink.

Bron: Fotocollectie Regionaal Archief Nijmegen (F86510), Fotograaf: Grijpink Atelier Nijmegen

In de jaren dertig ontwikkelt de techniek van fotoapparatuur zich. De nieuw verschenen kleinbeeld-fotocamera raakt in Nederlandse vakkringen moeizaam ingeburgerd omdat fotografen de kleine camera meer als vermaak voor amateurs zagen. Toch zorgt de grotere interesse van amateurs voor de fotografie voor extra inkomsten voor de fotograaf met een fotowinkel. 

Naast de fotografie is Grijpink tevens lid van de Nijmeegse afdeling van de Nederlandse Reisvereniging voor Katholieken. In juli 1936 maakt hij van een reis met die vereniging naar Kopenhagen een filmisch verslag . Een jaar later, in mei 1937, wordt hij tot voorzitter van de afdeling benoemd. 

Krantenartikel over verkiezing van Johannes Grijpink tot voorzitter van de Ned. Reisvereniging voor Katholieken, afdeling Nijmegen. 24 mei 1937

Bron: Gelderlander Online, Regionaal Archief Nijmegen (24-05-1937)

Grijpink beleeft door de samenkomst van ontwikkelingen in de fotografie een bloeitijd in de jaren dertig. Een dusdanige bloeitijd dat hij op donderdag 13 april 1938 de deuren van Fotobureau Grijpink na een verbouwing opnieuw opent, voorzien van een geheel nieuw interieur, zo modern dat het door De Gelderlander tot de meest moderne van het land bestempeld wordt.

Krantenartikel over de heropening van het vermoderniseerde Atelier Grijpink. 13 april 1938.

Bron: Gelderlander Online, Regionaal Archief Nijmegen (13-04-1938)

Bronnen

De Gelderlander online, diverse edities.

Regionaal Archief Nijmegen. 713 Collectie briefhoofden Nijmegen, 1840-heden. 250 Fotografie Foto Nico Grijpink.

Meer weten?

Van deze site 

Jaap Godrie, “Er moet iets niet in orde zijn met onze keuringsdienst!” Bioscoopbezoek en filmkeuring in Nijmegen gedurende de jaren 1930.

Sophie Luijpen, De reclamewereld van de jaren dertig.

 

Overig

F. Bool en K. Broos (red.), 'Fotografie in Nederland 1920-1940' 

terug


REAGEER:

Uw aanvullingen of opmerkingen zijn welkom!
Met dit formulier kunt u (nog) geen foto's versturen. Gebruik daarvoor uw e-mailprogramma.
Opmaak kan wel, bv <b>Vet</b> of <i>cursief</i> geeft Vet of cursief.
 
 Uw naam: en mailadres: