02-RVS-DSC00484.jpg

<- Back | Index | Next ->

02-RVS-DSC00484.jpg

De blauwe gloed van deze RVS neonreclame is reeds vanaf de fietsbrug "De Snelbinder" al niet te missen. De reclame staat vermoedelijk al vanaf de jaren 50 op deze plek aan het Plein 1944.

Geschiedenis en logo (bron www.RVS.nl)

Historie van RVS

RVS is in 1838 in Rotterdam opgericht door Theo Wijlacker als Begrafenisfonds 'Tot aller welzijn'. In die tijd betekende in Nederland een fatsoenlijke begrafenis een waarborg voor de laatste waardigheid. In 1898 is de naam van het bedrijf veranderd in RVS, dat staat voor Rotterdamse Verzekering SociŽteiten. Het assortiment was inmiddels uitgebreid met ziekenfondsen en levensverzekeringen. 

In de jaren zestig werd RVS opgenomen in de holding "de Amfas groep", die later is overgenomen door Nationale-Nederlanden. Het merk RVS is altijd behouden gebleven. In de jaren zeventig werden de financiŽle activiteiten uitgebreid met hypotheken en beleggen. RVS is in 1993 gefuseerd met een andere historische verzekeraar, Victoria Vesta, die in Ede gevestigd was. De verzekeringsactiviteiten werden voortgezet onder de naam RVS en het hoofdkantoor werd gevestigd aan de Loevestein in Ede. 

Begin jaren negentig richten Postbank/NMB en Nationale-Nederlanden samen de ING Groep op. RVS is onderdeel van het ING concern waartoe wereldwijd meer dan 61 bedrijven behoren. ING verzekert, bankiert en doet aan vermogensbeheer en behoort tot de top van financiŽle instellingen in de wereld. 

RVS Logo

Bijna iedereen kent ze: het echtpaar onder de paraplu met de hond van het RVS-logo. Het logo bestaat al meer dan een eeuw, het is inmiddels ťťn van de bekendste en authentieke logo's in Nederland. De bekendheid van het logo is in Nederland maar liefst 92%. Het is in 1905 ontworpen door kunstenaar Tjeerd Bottema om de filosofie van de in 1838 opgerichte gezinsverzekeraar uit te dragen. De paraplu is een metafoor voor de bescherming tegen onheil en is door RVS gedeponeerd. In de loop van de tijd is het logo gemoderniseerd: de personen zijn wat slanker geworden en de franjes zijn van de paraplu verwijderd. Het logo is in 2007 gerestyled, het wordt nu altijd in vierkante blokken geplaatst. Daarbij heeft het echtpaar met hondje haar gezicht naar de buitenwereld gekeerd.

Hierboven ziet u de nieuwe neonreclame (2007-2008). Hieronder ziet u een oudere uitvoering uit 2004. Wanneer de vervanging precies heeft plaatsgevonden is niet bekend maar vermoedelijk medio 2007

 


REAGEER:

Uw aanvullingen of opmerkingen zijn welkom!
Met dit formulier kunt u (nog) geen foto's versturen. Gebruik daarvoor uw e-mailprogramma.
Opmaak kan wel, bv <b>Vet</b> of <i>cursief</i> geeft Vet of cursief.
 
 Uw naam: en mailadres: