04-Philips-DSC00508.jpg

<- Back | Index | Next ->

04-Philips-DSC00508.jpg

Waarschijnlijk dankzij het feit dat er op de hoek Plein 1944 - Doddendaal nog steeds een electronicazaak zit, hangt deze oude Philips neonreclame nog steeds hoog aan de gevel. Ietwat verkleurd lijkt deze neon nog in redelijke staat maar de tijd dat Philips hier zijn licht liet schijnen ligt ver achter ons.

De geschiedenis van het Philips-logo (Bron: www.philips.nl)

De basis voor wat een van s werelds grootste ondernemingen zou worden op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en technologie, werd in Eindhoven gelegd toen de broers Gerard en Anton Philips in 1891 Philips & Co oprichtten om te voldoen aan de groeiende vraag naar gloeilampen, die was ontstaan door de commercialisering van elektriciteit.
Vandaag de dag zijn we er allemaal aan gewend de naam Philips te zien in uniforme blauwe hoofdletters. Hij mag dan voorkomen in verschillende maten of kleuren, maar de basisvorm van de zeven hoofdletters is onmiddellijk herkenbaar, waar we die ook maar tegenkomen.
In de beginjaren van het bedrijf werd onze merknaam op allerlei manieren weergegeven. En daarvan was een embleem gevormd door de beginletters van Philips & Co. Ook werd het woord Philips wel afgedrukt op het glas van metaaldraadlampen.
In 1898 gebruikte Anton Philips prentbriefkaarten als reclamemateriaal, met afbeeldingen van de Nederlandse klederdrachten. Boven aan iedere kaart stonden de letters van het woord Philips afgedrukt op een rij gloeilampen. Aan het einde van de jaren twintig begon de naam de vorm aan te nemen die we vandaag de dag herkennen.
De vertrouwde golflijnen en sterren van Philips verschijnen voor het eerst in 1926 op de verpakking van de Miniwatt-radioklep en op de Philigraph, een van de eerste audiorecorders. De golven symboliseerden radiogolven en de sterren stonden voor de ether van de nachtelijke hemel waardoor de radiogolven werden verzonden.
Pas in 1930 kwamen de vier sterren en de drie golven voor het eerst samen in de inmiddels bekende cirkel. Op radios en grammofoons ging de cirkel compleet met sterren en golven deel uitmaken van het ontwerp. Het cirkelembleem werd daarna geleidelijk aan ook toegepast op reclamemateriaal en andere producten.
Rond deze tijd groeiden onze bedrijfsactiviteiten snel uit en wilden we een handelsmerk dat uniek zou zijn voor Philips, maar waarmee we geen juridische problemen zouden krijgen met de eigenaars van andere bekende cirkelvormige emblemen. Deze wens heeft geleid tot de combinatie van de Philips-cirkel en het woordmerk binnen het nu zo vertrouwde logo.
Het Philips-logo zag voor het eerst het licht in 1938 en hoewel het door de jaren heen wat aanpassingen heeft ondergaan, is het basisontwerp sindsdien ongewijzigd gebleven. Samen met ons woordmerk vormt het de kenmerkende identiteit waar we tot de dag van vandaag profijt van hebben. (.....)

Reactie 1:

Hylke Roodenburg, 15-03-2020: Ergens tussen juli 2014 en juni 2015 is deze weggehaald, volgens Google Streetview.

REAGEER:

Uw aanvullingen of opmerkingen zijn welkom!
Met dit formulier kunt u (nog) geen foto's versturen. Gebruik daarvoor uw e-mailprogramma.
Opmaak kan wel, bv <b>Vet</b> of <i>cursief</i> geeft Vet of cursief.
 
 Uw naam: en mailadres: