betonblok
Betonblok op het Waalstrand
Bij onze wandelingen langs het waalstrand kwamen we een blok beton met metalen ogen tegen.
Wie weet hier meer van?
Foto: Albert de Valk (toegevoegd 19-12-2012)
Weet u meer over dit blok? REAGEER, we maken graag gebruik van uw verhaal.


Redactie, 23-02-2017: zie ook het item Houten palen op het Waalstrand.


Reactie 1:

Theo Leether, 19-12-2012: Zouden het geen oude bevestigingspunten kunnen zijn van de torpedonetten? Zie deels de beschrijving hieronder, overgenomen van foto 40 bij het artikel van Henny Meijer over de Strijd om de Waalbruggen in WW2.
"Behalve de half succesvolle actie van Duitse kikvorsmannen, die in de nacht van 29/29 september het middenstuk van de spoorbrug opbliezen en een gat in het wegdek van de verkeersbrug sloegen, zijn verschillende pogingen gedaan om de drie bruggen bij Nijmegen te vernielen (Verkeersbrug, Pontonbrug en Spoorbrug). Met vlotten met explosieven, torpedo’s, ook afgeschoten door kleine eenmansduikbootjes (Bibers), die allemaal faalden door aangebrachte Geallieerde torpedonetten."

Reactie 2:

Frans Mikx, 02-01-2013: Het blok lijkt me te liggen op de linker Waaloever tegenover de steenfabriek in de Bemmelerwaard. Als dat zo is dan kan het goed een ankerpunt zijn van de Rijn Ijssellinie voor een van de lieren waarmee de caissons over de Waal konden worden getrokken.

Reactie 3:

Willem de Beer, 13-01-2013: Waarom meerdere bevestigingspunten over de volle breedte? Een lier is dan niet echt logisch.

terug
Reactie 4:

Theo Holleman, 28-04-2018: Aan de zuidzijde van de Nederrijn bij Arnhem, schuin tegenover de defensieşhaven, ligt een zelfde soort ankerpunt alsmede betonnen restanten van waar bolders en lierblokken stonden voor het caisson en het spannen van torpedonetten. Onderdeel van de IJssellinie. Begin jaren '50.


Aan het water het ankerpunt. Op het dijklichaam de restanten van de bolder en lierblokken.
Aan de overkant de flat Hulkestein.
Co÷rdinaten:
1 Ankerpunt: 51░58'49"N, 5░52'46"E
2 Bolder en lierblokken: 51░58'47"N, 5░52'47"E
3 Opslagbunker torpedonetten: 51░58'52"N, 5░52'40"E
4 Defensiehaven voor caisson: 51░58'47"N, 5░52'28"E

Reactie 5:

Theo Holleman, 03-05-2018: Nog twee foto's van de lier en een stuk net:


Nederlandse soldaten, waarschijnlijk is de foto genomen in Olst

Het net is van Amerikaanse makelij. De netten zijn door de geallieerden achtergelaten in Nijmegen na ww2 en hergebruikt voor de Rijn-IJssellinie. Ook de tankkazematten zijn gemaakt van achtergebleven en in beton gegoten Amerikaanse Sherman tanks. De extra nooduitgang-deuren ervan zijn van Duitse bunkers geplukt.
Restanten van netten zijn vrij recent weer opgegraven bij de ontmanteling van het militair oefenterrein Galgenberg in Arnhem, waar ze na ontmanteling van de linie zijn gedumpt.
Het caisson had zijn eigen elektrische lieren op aangekoppelde pontons, aangedreven door een dieselaggregaat. De lierkabels konden met verschillende configuraties, afhankelijk van de waterstand en stroomsnelheid, aan de diverse bolders en meerpalen worden gekoppeld en zo het caisson uit de haven trekken.
De netten konden met katrollen aan het ankerpunt op verschillende manieren en op verschillende plekken over het water worden gespannen.
Zie ook een filmpje op YouTube met 3D-animatie van de IJssellinie in werking en artikel in De Gelderlander: Duikbotennet ontdekt op Galgenberg.
Reactie 6:

Redactie, 07-05-2018: De defensie-installaties voor de IJssellinie op de Waal zijn aangegeven op dit kaartje:


Bron: Stichting Menno van Coehoorn

Een recente luchtfoto:


Bron: Bing

Als het kaartje correct is, is kilometerbord 879 sindsdien een kleine 200 meter stroomafwaarts geplaatst. En ook de haven is flink opgeschoven.
De locatie van het door Albert de Valk gefotografeerde betonblok is waarschijnlijk 51░52'21"N, 5░55'12"E, bij het rood-gele cirkeltje waar de net-versperring aan wal komt.
Reactie 7:

Henry Artz, 08-05-2018: In 1963 heb ik bij het onderdeel 480 Geniegroep Kern gediend. Dit onderdeel bestond uit 3 pelotons t.w. peloton Nijmegen, Arnhem en Olst.
De pelotons hadden de taak om de IJssellinie in die plaatsen in werkende staat te houden. Er werd geregeld geoefend, waarbij we sliepen in de aanwezige betonnen onderkomens in de dijk of in een Kempenaar (omgebouwd vrachtschip). Ik was chauffeur bij peloton Olst.
De 480 heeft in die tijd ook de Baileybrug in Mariaheide over de hoofdstraat gebouwd i.v.m. een veilige oversteek voor de schoolgaande kinderen. Was een mooie diensttijd.
Reactie 8:

Rob Essers, 09-05-2018: @Reactie 6 - Bij www.topotijdreis.nl staat '879' vanaf 1957 op vrijwel dezelfde plaats. In de periode 1966-1971 is de (stuw)haven op de topografische kaart aangegeven. Blijkbaar is deze haven vˇˇr 1972 verdwenen. De haven die op de luchtfoto te zien is, staat vanaf 2011 op de kaart.

REAGEER:

Uw aanvullingen of opmerkingen zijn welkom!
Met dit formulier kunt u (nog) geen foto's versturen. Gebruik daarvoor uw e-mailprogramma.
Opmaak kan wel, bv <b>Vet</b> of <i>cursief</i> geeft Vet of cursief.
 
 Uw naam: en mailadres: